Monday 12 May 2014

#scholarship: Yayasan TNB

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum :)

They notify me thorugh sms. Waktu tu 2 April, nak pergi 4 April. =='

YTNB buat berperingkat. Mula mula panggil pergi kem untuk assesment behaviour, kalau lepas kem tu dapat gi interview. Lepas tu baru boleh taw kite dapat ke tak.

Aku apply oversea, electrical power engineering course. Aku pilih tu sebab.....nama dy rare hehehe.

kem 3 hari 2 malam. Kat UNITEN residence. Kire ni kem free dan best siap tidor hotel hahaha.

Bertolak dri Simpang Pulai pukul 4.30 kot. Ke pukul 5 tah (citenye dah basi sorry) tapi sampai sana 9.30. Daftar pukul 8-10 pg.

Abah la sian mengejut kne hantar huhuhu. Bulan 4 ni kopak duit sebab aku turun KL dua kali then turun N9 skali huhuhu.

Masa daftar tu kann, perghhhh boys banyak weyy. Barisan perempuan kosong gile. Barisan laki panjaaang lagi. Haish jgn culture shock suda aaa.

Perempuan boleh dikatekan 1/5 daripada peserta. Yang bestnye, senang nak berkenal kenalan. Sebab sikit je perempuan. Aku jumpa sorang budak ipoh, budak RPS, yeayyy she's Aina. Tapi aku tak kenal dia haha.

Takdak sapa yang aku kenai kecualiiii Nashriq, dia aku kenal time gi China dulu. Tapi tak de la menyembang pown :3

BILIK!! best la mcm hotella kan hehe. Sebilik ngn Mia budak Muar. Paling aku teruje, dia pun cam aku gakk !! geng mengait hahahaha

Mule-mule grouping. Satu group 11 or 12 org. Satu group dua org je perempuan T.T ohh myyy nasib aku dan Aina sama sbb kami dulu skola prempuan hahaha.

Group aku ade india, takde cina. 

Aku tak igt la aktiviti dia ape, tapi byk aktiviti grouping ngan individu. Nak tgok sofskil.

Antara aktiviti: 

1.Hot Topics -ambil kad kad drpd observer then cakaaap je. kire ckp spontan la)

2.Red Carpet - berjalan la kome kat red carpet ngn gaya tersendiri hahaha

3. Food Thoughts - ni xde ape sangat just makan mknn dy kasi then ikut ap yg observer ckp. dy kasi asam tpi soh ckp : its very very sweet

4. resources ap tah tak igt: tpi yg ni kne jge suratkhabar jgn kasi observer ambik. suratkhabar tu kire mcm resources la. Time ni berhimpit gak la ngn grup member huhu

5. Different Me: bile dy ckp DIFFERENT sume kena berubah serta merta. Maksud berubah tu  berubah dari segi penampilan. Ade yang tukar kasut tukar sweater yang aku ni tarik tudung pin naik ats *hambek kaw nak different sgt*

6. Your Chance To Win: Ni public speaking kat depan, why you need this scholarship? hahhh, aku mmg cuak gilerrr wuwuwu takut. Sebab observer tu tarik budak ikut suka depa ja. Nasib baik aku tak kena. Tpi kan lama lama pentas tu jadi tempat luahan perasaan plak. Bagi aku la kan, kalau org yg betul betul ikhlas and ber visi nak dtg kem ni mmg nampak dia betul2 nak even alasan dia sama je macam orang lain. Aku paling insaf dengar budak Miri tu ckp. T.T mmg menyentuh hati. Dia mmg cerita habeh drpd otw nak ke sini, mcm mne mak dy susah2 hantar kasi duit poket even dy taw mak dy xde duit da sbenanye . perghhh aku rse dy da dpt da scholarship tu

7. Butterfly cross: kena pas telur plastik kat member scpt mungkin

8. Toxic: sume org wajib ppg gelas yg berisi air pastu letak kat ats kepala member yang paling tinggi dlm group *nnty aku nak ulas yg ni*

9. Collage: bese budak wat kolaj tampal tampal kan? NI tak kitorng letak fon IC lesen kete sume letak pastu wat mcm theme yg kami ni YTNB scholar. hahaha. Ade gambar tapi kat fon malas nk upload hee

10. Jigsaw Puzzle: bkan ssje yew wat puzzle. Ade frame maker, puzzle maker, leader ngn observer

11. Aktiviti last day, kutip smiley: Kne kutip smiley drpd sesape then kire brape byk smiley kau kutip. Dan kne kasi bukti kat observer masing masing. Sume org kluar smartfon masing2, nk tgkp gamba hahaha. Agaknye ni sje la kot sbb nak kutip kenangan hahaha

12. My Biz is ur Biz: sblum aktiviti kutip smiley kne plan. Lepas kutip smiley kne laksanakan planning tu. pfffttttttt. Dah la projek grup aku juai kete, mcm x logik je nak wat bisnes serta merta. Aku boleh je nak wat bisnes serta mrta aku kn ade bisnes hahahah. Tpi x le sbb kite kne wat bisnes yg kite plan pg td. Sudahnye, kutip "deposit" RM2 untuk beli kete. Gile pe haha

Overall, best! sporting je sumenye. Observer tu muke garaaanngg tapi deme muke cengihh time assement tu dilakukan je. Kalau kat luar deme peramah je. Pernah sekali kitorang kne lunch ikut grup, sambil tu sembang ngn observer. Bestt takde la sombong deme nihh.

Kitorang habis aktiviti pukul 10 mlm. Takde la mcm taon2 lepas aku dgr cite asek kne tocer la , tido lewat mlm and mcm mcm. Tak la seterok dlu aku rse.

Cuma tiap2 mlm kitorng ade homework, buat esei. Mlm first buat esei: kalo kite dpt scholarship nak buat ape?

mlm second buat journal.

Sambil buat sambil tgok tv kikiki.

OK, ak nak ulas pasal TOXIC tu. Ade kaitan ngan ikhtilat sebenarnya. Aktiviti dy mcm ni:

SEMUA kne pegang gelas. pastu letak atas KEPALA MMBER YG PALING TINGGI

SEMUA : means semua tak kesah laki prempuan. pgg gelas yg kecik tu =='
KPALA MMBER YG PALING TINGGI = ofkos laki.....

Time tu aku dah pasrah gile. Cepat cepat la habis. SO nasihat aku kat junior aku dtg ni, better bawak glove masing2. Tempat tempat cmni mmg x le nak elak aktiviti sebab deme ni,, yela TNB kannnn

pfftt =='

Ape ape pun. Alhamdulillah sume selesai. Grup aku sporting xde yang sombong. Even deme ni byk laki tpi deme tak pinggirkan kami. Aku spnjg kem tu aku kejap pandang karpet, pandang aina, pandang pentas, pandang observer, hahaha taktaw nak pandang ape dah. huhu

Awesome. Masa penutup tu ttibe rasa sedih pulak aihh. Aku percaya ckp Miss Cherrie tu: You guys are great, kalau tak dpt YTNB mesti dpt scholarship lain. All the best in your future life. Dan maaf salah silap kalau tersalah kate :)

Aku dan Aina. Faris, Ikmal, Amin, Hazim, Fikri, Nabil, Shanker, Ravi square

Anddd aku tak dpt interview XD mmg aku tak terpike pon 

12 Rejab 1435 H

0 positive feedback: