Monday 12 May 2014

To Fight For Scholarship...

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum :) 

First of all. Lame tak blogging. *busy bisnes kunun*

Second, ni untuk lpsn spm akan datang yang berminat ngan scholarship.

Sepanjang bulan 3 ngan 4 ni aku tak blogging, aku kemana? bulan 4 penuh dengan persiapan ke U, especially the scholarship.

Biasanya, seminggu selepas result SPM keluar, maka banyak la permohonan yang keluar. Make sure matrik ngan UPU dah setel ya time ni. 

Kebanyakan permohonan tajaan, banyak bukak seminggu je. Aku ulang semingguuuuu jep. So, make sure jangan terlepas la ye. Rajin rajin la bukak fb *ini pun kire langkah paling malas* up to date pasal scholarship. Yang biase ade.....

TNB, Petronas, MMC, Bank Negara, Sime Darby, Felda Global Venture, Telekom...banyak lagi.

Mara JPA, ofkosss.

Btw, kebanyakan scholarship syarikat ni kebanyakannya dia tawarkn untuk engineering. huhuhu. Kawan kawan yang nak sangat medic dentistry dll tu dyorang banyak mengharap kat mara. JPA un hantar budak engineering je sekarang nih. 

Kalo Mara JPA, stret A yg biase dah cukup dah syarat untuk ke interview. Tapi, kalau tajaan dari syarikat tu, sekurang kurangnya nak 7A+ ngn english GCE-O A

I know it's hard, but that's the fact huhu

Aku pernah attend interview petronas ngn kem selection TNB, kalau sembang ngan budak budak situ, tak payah tanye da "awak brpe A?". Terus tnye "how much A+ you got?" 

Rata rata 7A+. 6A+ susah la nak dengar. Kalau petronas, 6000 online application deme terima 1000++ je nak diinterview, dan budak 1000++ ni sume 7A+ ke atas. WHAT THE?? nak select ratus ratus je

Dah la tempat tempat mcm ni banyak cina india. ayyooooo. Pastu nak fight ngan budak mrsm sbp kluster perghhh aku rasa rendah diri gila.

Tapi aku rasa TNB lg dahsyat daripada Petronas, ade 150+ je calon yang deme shortlist. Nak ambik bpe kerat je. Dpt shortlist tu punn aku rasa bertuah sesangat. Boleh dikatekan budak kat situ best student kat sekolah masing-masing. Tak kurang juga best student daerah pun ade jugak.

Kekadang aku terpike gak: alaaaa aku ni bdak sman, aku watpe kat sini?T.T 

Tapi xpe, betulkan niat, inshaAllah dipermudahkn. dpt pergi mrse pengalaman pun jadi la. Dapat tak dapat tu lain cerita, janji dah buat yang terbaik :)

OK nnty aku cerita setiap IV (interview) yg aku attend. Kalau sempat la. huhu

*kalo sesape minat nak fight, make sure 7A+ in your hand. okeh?*

12 Rejab 1435 H


0 positive feedback: